HISTORIA ENDURISTANU
ROZWIĄŻ PROBLEM
W roku 2000 David i Isabel, młoda para z Winterthur (Szwajcaria), marzyli o zwiedzaniu świata. Chcieli poznać różne kultury, chcieli przejechać Saharę i rozbić obóz w środku australijskiego buszu. David miał starego i dość zniszczonego motocykla terenowego Kawasaki KMX 125, Isabel jeździła Hondą CM125. Oczywiście motocykle 125 cm3 nie były odpowiednimi pojazdami do takich przedsięwzięć, ale Isabel i David mimo wszystko spróbowali. W lipcu wyruszyli do Tunezji i skierowali się prosto na skraj Sahary. Cóż, nauczyli się tego na własnej skórze: są lepsze pory roku na podróżowanie po pustyni niż lato, są bardziej odpowiednie ubrania do jazdy w upale i są bardziej odpowiednie motocykle do prawdziwej jazdy terenowej. Ale najważniejsza lekcja brzmiała: nie używaj sprzętu niskiej jakości. Chociaż ich torby na zbiornik pochodziły od znanego dostawcy, ich nitowane paski nie wytrzymały nawet połowy tej podróży bez pękania.
Mimo wszystko Isabel i David cieszyli się wolnością i przygodami, jakie dawała im jazda enduro. Po kilku mniejszych wyprawach po Europie wyruszyli na eksplorację australijskiego outbacku i przejechali Saharę. Zakup dwóch KTM 640 Adventures rozwiązał w międzyczasie problem z nieodpowiednimi motocyklami, jednak problem z bagażem pozostał. Ich torby na zbiornik paliwa wciąż ich bawiły zacinającymi się zamkami, łamanymi nitami i ogólnie złą użytecznością. Ponadto paski ich sakw siodłowych co jakiś czas zawodziły, a ich zszywanie stało się regularną czynnością przy ognisku. Tak więc pewnej nocy podczas ich drugiej podróży do Australii w 2006 roku, w świetle reflektorów zaczęli szkicować swój pomysł na idealną torbę na zbiornik paliwa (która później stała się Sandstorm) i idealny zestaw sakw siodłowych (później znanych jako Monsoon Panniers).
UCZYŃ Z TEGO BIZNES
Ku zaskoczeniu Isabel, David nie poprzestał na szkicowaniu. Po podróży porozmawiał z kilkoma przyjaciółmi, a Christoph, przyjaciel ze szwajcarskiego KTM Adventure Club, był gotowy na realizację tego marzenia. Enduristan został oficjalnie założony w kwietniu 2008 r.
Teraz pierwszym wyzwaniem było zaprojektowanie pierwszego produktu, tankbaga Sandstorm. Szkicowanie fantazyjnych pomysłów to jedno, ale stworzenie prawdziwego, wytrzymałego produktu z tych pomysłów to zupełnie inna bajka. David połączył swoją wiedzę inżyniera mechanika z bardzo ograniczonymi umiejętnościami spawalniczymi, aby zbudować stanowisko do prób rozciągania. W kolejnych tygodniach rozrywaliśmy setki klamer, pasków i próbek tkanin na kawałki, aby znaleźć najtwardsze komponenty do naszych potrzeb. Używana maszyna do szycia uzupełniła nasz park maszynowy i pozwoliła nam wykonać kilka pierwszych funkcjonalnych prototypów (nie ma potrzeby wspominać, że nasze umiejętności szycia idealnie pasowały do naszych umiejętności spawalniczych). Podczas jednej z tych sesji Christoph wynalazł technologię Expandable Volume, co dodało jej opatentowanie do naszej listy zadań.
Około roku, po licznych próbkach i jeździe próbnej na Saharze, dotarło do nas pierwsze zamówienie. Tylne drzwi ciężarówki otworzyły się i nie mogliśmy powstrzymać się od myśli „kto, do cholery, kupi wszystkie te torby na zbiornik?”
UCZYŃ TO SUKCESEM
Nigdy nie chcieliśmy zewnętrznych funduszy w Enduristanie. Więc przy ograniczonych środkach finansowych, drugim wyzwaniem było rozsławienie Sandstorm Tankbag. Ponieważ nie mogliśmy wydać dużo pieniędzy na reklamy, zaprezentowaliśmy go na Swiss KTM Adventure Meeting, a Christoph podróżował po Niemczech i Szwajcarii, aby odwiedzić potencjalnych dealerów. Musimy przyznać, że był to dość frustrujący czas: Większość dealerów nie jest chętna do dodawania kolejnej marki do swojego asortymentu, bez względu na jakość, funkcje lub użyteczność. Jednak kilku z nich podzielało nasz entuzjazm dla Sandstorm i skorzystało z okazji. Większość z nich nadal jest na pokładzie i oferuje pełną gamę produktów Enduristan. Z drugiej strony, zdaliśmy sobie sprawę, że klientom bardzo podobał się nasz Sandstorm Tankbag. Wiecie, kiedy rozwijasz produkt, zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że zakochasz się w nim trochę za bardzo. Ale twoje własne odczucia nie mają znaczenia, jedyne, co się liczy, to opinie klientów, a ta była - ku naszej uldze - bardzo pozytywna.
W 2010 roku udało nam się podpisać umowę z pierwszym zagranicznym partnerem, Motorcycle Adventure Products z Australii, który jest na pokładzie do dziś. W 2011 roku zaprezentowaliśmy nasz drugi produkt, Monsoon Panniers. Od tego czasu piłka toczyła się dalej i nabierała rozpędu. Pojawiło się więcej produktów, dołączyło więcej międzynarodowych partnerów. Christoph i Isabel wycofali się z działalności operacyjnej, a nasz kierownik ds. marketingu Stefano został w zamian udziałowcem. Ale dwie rzeczy nigdy się nie zmieniły: nadal jesteśmy małą, prywatną firmą z garstką entuzjastycznych pracowników działających w stodole w Szwajcarii. I nadal lubimy jeździć na motocyklach typu adventure.
KTO JEST WŁAŚCICIELEM ENDURISTAN
Enduristan nadal pozostaje w całości własnością prywatną, której założycielami są David i Isabel Jenni, Christoph von Ow oraz nasz kierownik ds. marketingu Stefano Bucher.
Zdjęcia: Fabian Durrer, Jiri Kudrna, Berend Lagers, Enduristan